وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گفته محمد طحان پور در حال حاضر فروشگاه‌ها جنس ندارند و تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان از عرضه کالا به آنها خودداری می‌کنند تا وضعیت ارز در کشور مشخص شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، پس از اولویت بندی کالاهای وارداتی برای دریافت ارز، لوازم خانگی در اولویت هشتم قرار گرفت. ابتدا قرار بود همه اولویت ها به ترتیب ارز دریافت کنند، اما پس از راه اندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، این اقدام با تاخیر صورت گرفت.

به دلیل مشکلات تخصیص ارز به کالاهای وارداتی، تاکنون فقط هفت اولویت نخست توانسته اند ارز دریافت کنند، اما ظاهرا برای پرداخت ارز وارداتی با نرخ مبادله ای به کالاهای اولویت هشتم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

از زمان راه اندازی این مرکز بیش از دو هفته می گذرد و مشکلات تامین ارز باعث شده واردات لوازم خانگی با کاهش جدی مواجه شود. این موضوع مورد اشاره رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی هم قرار گرفته است.

به گفته محمد طحان پور در حال حاضر فروشگاه‌ها جنس ندارند و تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان از عرضه کالا به آنها خودداری می‌کنند تا وضعیت ارز در کشور مشخص شود.

اما فروشندگان لوازم خانگی در خیابان جمهوری هم اکنون ار فروش کالاهای موجود در فروشگاه هایشان هم خودداری می کنند. این در حالی است که کالاهای موجود مربوط به واردات گذشته است و قیمت آنها از پیش تعیین شده بوده است.

فروشندگان هم اکنون اعلام می کنند که قرار است نرخ های جدید به زودی اعلام شود. بر این اساس گفته شده که نرخ های جدید از امروز
اعمال خواهد شد.

در این میان دو نکته قابل توجه است؛نخست این که جای مسوولان سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی در این اقدام غیرقانونی خالی است و هم اکنون فروشندگان از فروش کالاها خودداری می کنند و قصد دارند کالاهای خرید قبلی را با قیمت جدید بفروشند.

دیگر این که همزمان با تخصیص ارز مبادله ای به واردات لوازم خانگی که به گفته مسوولان در دستور کار قرار گرفته است، افزایش قیمت شدید این کالاها مورد انتظار است. تا پیش از این لوازم خانگی هم مانند هر کالای دیگر ارزی با قیمت متعادل دریافت می کرد، اما پس از تخصیص ارز با نرخ مبادله ای که رقمی حدود دو برابر نرخ ارز مرجع دارد، احتما اینکه این کالاها با افزایش قیمت شدید مواجه شوند وجود دارد.

از سوی دیگر هم اکنون لوازم خانگی تولید داخل مانند یخچال و فریزر توان بالایی برای رقابت با محصولات خارجی ندارند و لوازم صوتی و تصویری نیز تقریبا مشابه داخلی ندارند و با واردات بی رویه این نوع لوازم در سالیان اخیر تمام برندهای داخلی نابود شده اند.

بنابراین نمی توان گفت که این کالاها نیاز اساسی مردم نیستند، به همین دلیل باید منتظر بود و دید که آیا مسوولان دولتی برای این مشکل فکری کرده اند یا خیر؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com